Nieuwsbericht

Nieuwe maar bekende stem bij de RAW helpdesk

16 december 2021 | 2 minuten lezen

 Al jaren is de RAW helpdesk een vertrouwde ingang voor al je vragen rondom de RAW-systematiek. 

 Door de toenemende vraag om RAW cursussen, RAW-beheer projecten en een aantal collega's die de afgelopen tijd met   pensioen zijn gegaan was het zaak een flexibele schil te bouwen rondom de huidige RAW collega's die ook regelmatig de   helpdesk bemensen.
 Een van onze nieuwe, maar ook vertrouwde, collega's bij de RAW-helpdesk is Niek van Onna.




Niek van Onna
Niek stel jezelf even voor, en vertel meteen wat je connectie met CROW/RAW is en we willen ook graag meteen weten wat je grootste hobby is.

Mijn naam is Niek van Onna, mijn connectie met CROW is dat ik hier tot januari 2020 werkzaam was. Inmiddels help ik als zelfstandige mijn opdrachtgevers bij de inrichting van het bouwproces. Bijvoorbeeld door contractadvies (waaronder RAW) te geven bij aanbesteding of uitvoering. Maar ook bij de toepassing van bouwteams. Mijn advieswerkzaamheden probeer ik altijd te richten op het bereiken van een succesvolle samenwerking tussen opdrachtgever en aannemer. Dat doe ik sinds 2021 ook weer aan de RAW helpdesk van CROW. In mijn vrije tijd besteed ik veel tijd aan mijn gezin en stap ik regelmatig met vrienden op de racefiets of mountainbike.

Een oude bekende van CROW en RAW dus, leuk dat je af en toe weer terug bent. Wat is eigenlijk jouw ervaring en achtergrond met betrekking tot RAW?

Vanaf mijn opleiding aan de HTS civiele techniek heb ik in mijn dagelijks werk op diverse fronten te maken met de RAW systematiek. Ik heb aan ‘alle kanten van de tafel’ gewerkt wat ik als erg prettig ervaar omdat ik mij hierdoor kan verplaatsen in zowel de opdrachtgever als de aannemer.

Die ervaring kun je dus ook goed gebruiken bij de vragen die gesteld worden aan de RAW-helpdesk. Wat voor vragen zie je zoal in je werk voorbij komen op het gebied van RAW?

Vaak zijn dit toch vragen over discussies met financiële gevolgen. Het grappige is dat veel vragen beantwoord worden met de UAV 2012, de basis spelregels waarop de RAW systematiek is gebouwd, en niet met de Standaard RAW bepalingen zelf.

Dat is interessant. Wat zou jij de gebruikers dan ook vanuit RAW oogpunt willen meegeven? En als ze jou aan de telefoon krijgen welke specifieke kennis heb jij dan te bieden op RAW en ook UAV gebied?

De RAW (en UAV) zijn gericht op een evenwichtige risicoverdeling. Blijf dicht bij dit basisbeginsel en verplaats je altijd in de belangen van de samenwerkingspartner. Ga bij twijfel het gesprek aan en communiceer transparant, geef de ander de mogelijkheid om te kunnen sturen. De specifieke kennis die ik kan inbrengen is dat ik technische en contractuele kennis samen kan brengen met het inzicht in de belangen van beide partijen. Vaak lukt het hierdoor partijen voldoende handvatten te geven om een samenwerking succesvol voort te zetten.

Tot slot, stel je hebt weer een dag mogen draaien aan de RAW-helpdesk, wanneer is jouw dag dan geslaagd?

Als ik partijen die zijn vastgelopen in de samenwerking weer op weg heb kunnen helpen.

Een soort van ANWB maar dan op het gebied van aanbesteden en contracteren. Een echte verbinder dus!
Dankjewel Niek en veel mooie, interessante momenten aan de helpdesk gewenst.

Wil jij meer weten over werken bij team RAW? Bekijk dan hier de vacatures.