Nieuwsbericht

Helpdeskvraag: (sloop)plan indienen ter goedkeuring directie

Profielfoto van Lars Birkholz
13 januari 2023 | 2 minuten lezen

Wij hebben ingeschreven op een RAW-bestek en hebben het werk gegund gekregen. We zijn nu met de uitvoering bezig en hebben een discussie met de opdrachtgever over extra kosten. Het gaat in dit werk onder andere over sloopwerkzaamheden. Hopelijk kunt u mij duidelijkheid geven.

  • Laten we eens kijken wat er mis gaat in het bestek.

In het bestek is een EUR-post aanwezig voor het opstellen van een sloopplan. Het plan dient na inschrijving ingediend te worden bij de directie en de gemeente ter goedkeuring. Wij hebben dit plan opgesteld en in het plan een werkwijze voorgesteld. Bij de prijsvorming is ook gerekend met deze werkwijze.

  • Duidelijk, deze manier van uitvragen zien wij vaak en dan niet alleen bij sloopplannen, maar ook verkeersplannen, planningen etc. Waar gaat het nu mis?

Het plan is door de gemeente beoordeeld en zij zijn niet akkoord met de voorgesteld werkwijze. De wijze waarop nu gesloopt moet worden is duurder dan de wijze waarmee wij de begroting hebben opgesteld. De opdrachtgever wil de meer kosten niet vergoeden.

  • Eigenlijk gaan hier twee zaken mis. Ten eerste heeft de opdrachtgever een verplichting opgenomen die (mogelijk) niet of onvoldoende calculeerbaar is. Ten tweede jullie als aannemer maken een calculatie die je eigenlijk niet kan maken.

Maar dit doen wij heel vaak, opdrachtgevers vragen dit soort plannen regelmatig. Wij kunnen de werkzaamheden ‘goed’ inschatten en dus ook calculeren.

  • Dat klopt inderdaad. Maar nu gaat het dus mis, de inschatting was niet zo goed. De opdrachtgever of in dit geval de gemeente keurt jullie plan (werkwijze) niet goed of er zijn aanvullende voorwaarden. Heel vaak wordt het plan van de aannemer goed gekeurd en is er dus niets aan de hand.

Dat klopt, in veel gevallen voeren we de werkzaamheden uit volgens plan.

  • Wanneer in een bestek teksten als “waar nodig”, “eventueel”, “ter goedkeuring van de directie”, “nader aan te geven door de directie” zijn deze niet calculeerbaar. Je weet namelijk niet welke voorwaarden er later aan gesteld worden.
    Stel je moet nu opeens met klein materieel of handmatig gaan slopen, vanwege aanvullende eisen.

Maar daar hebben wij natuurlijk geen rekening mee kunnen houden.

  • Exact en daarom is het niet calculeerbaar. Wanneer dit dan toch voorkomt dan komen we bij de UAV 2012, paragraaf 36 bestekswijzigingen.
    Als aannemer weet je namelijk niet aan welke eisen je plannen getoetst worden, waaraan moet je voldoen, etc. Je bepaalt als aannemer als het ware zelf je voorwaarden en hangt daar een prijs aan. Het liefst zo goedkoop mogelijk om het werk binnen te halen.

Inderdaad en wanneer we dan in uitvoering gaan hopen we dat de plannen worden goedgekeurd. Dan is iedereen tevreden en wordt het uitgevoerd volgens inschrijving. We moeten dus bij dit soort besteksposten veel meer vragen naar de randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden.

  • Ja en aangeven dat dit niet calculeerbaar is.

Heel hartelijk bedankt en tot ziens.