Nieuwsbericht

Mens versus Technologie én mens

Mark Hofstede van CROW vraagt zich in dit blog af wat hij kan doen om de overvloed aan informatie tegen te gaan. 

Profielfoto van Barbara Hasselaar
4 oktober 2019 | 3 minuten lezen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek bracht op 29 mei 2019 de webpublicatie Trends in Nederland 2019 uit. Wat mij vooral aansprak was een kort stukje tekst met als titel Overvloed aan informatie.

Door: Mark Hofstede, CROW

Overvloed aan informatie

“In 2018 kreeg 28 procent van alle werknemers op een werkdag zoveel informatie via e-mailtjes, telefoontjes, sociale-mediaberichten, dat zij vaak of altijd moeite hadden om die informatie snel genoeg te verwerken. In 2014 was dat nog 25 procent.”

“Managers voeren de ranglijst aan van beroepen die kampen met een overvloed aan informatie. Bijna de helft (46 procent) zegt tijdens een werkdag te veel informatie te krijgen om goed te verwerken.”

Kan ik iets doen om informatieovervloed tegen te gaan?

Dat zet aan tot denken. CROW is namelijk een kennispartner voor overheden, aannemers en adviesbureaus. Hoe wij die kennis verspreiden? Via (online-)publicaties. Oftewel; veel leeswerk, veel informatie om te verwerken. Als informatieovervloed écht een probleem is binnen Nederland, kan ik dan iets doen om dit probleem tegen te gaan?

Wat doet een mug om het verschil te maken?

Wie ben ik om bij te dragen aan het oplossen van de informatieovervloed? In het Centraal Station van Utrecht vond ik het antwoord op een poster: “Als je denkt te klein te zijn om het verschil te maken, probeer dan eens te slapen met een mug in je kamer!”

Tsja, wat doet een mug om het verschil te maken? Nou een mug doet wat een mug doet. Het is nogal lastig om dat naar CROW te kopiëren. Een betere vraag is wat of welk gedrag van die mug het verschil maakt. Voor mij is een mug vooral irritant omdat zo’n beestje ongevraagd en ongewild de hele tijd mijn aandacht heeft. Als ik hem hoor ben ik op mijn hoede en als ik hem niet hoor dan vraag ik me af wanneer ik hem weer ga horen…

Op zoek naar aandacht

De overvloed aan informatie heeft volgens mij twee belangrijke oorzaken. Eén daarvan is dat we met zijn allen de hele dag op zoek zijn naar aandacht. Telkens iets meer dan de buren, want dan zijn we belangrijker, verkopen we meer, zien mensen ons staan.

Weinig hulpmiddelen om informatie te verwerken

De tweede belangrijke oorzaak is dat we heel veel mogelijkheden (kanalen) hebben om informatie te verspreiden, dat we ook heel veel mogelijkheden hebben om informatie te ontvangen, maar dat we nog maar weinig hulpmiddelen hebben om die informatie goed te verwerken. Ik ontvang dagelijks informatie via de post, e-mail, feeds, in-app berichten, televisie, radio en in gesprekken met collega’s, kennissen, vrienden en familie. Maar welke tools kan ik noemen die mij helpen om al die informatie te verwerken? Wat dat betreft zitten we echt in een tussenfase. We hebben bergen aan informatie, maar zoeken de oplossing nog vaak in de mens.

Gebruikers blijven achter

Met het verzamelen van data zijn we ver, met het structuren van die data ook. De ‘gebruikersgroep’ blijft achter. De gebruikers zijn vaak nog zonder hulp bezig om de met technologie gepromoveerde en intelligente data te verwerken. De mens neemt het dus op tegen de mens én de computer. Een oneerlijke strijd als je het mij vraagt.

Informatieprocessoren tegenover informatieverspreiders

Het beperken van de mogelijkheden om informatie te verspreiden lijkt mij niet de oplossing. Ook denk ik niet dat er maar één oplossing komt voor de informatieovervloed. Waar ik wel in geloof is dat er tegenover al die informatieverspreiders ook informatieprocessoren komen te staan. Om die transitie te kunnen bewerkstelligen is het belangrijk dat alle informatie in de toekomst aangeboden gaat worden in context én data. Data als input voor (individuele) artificial intelligence die onze eigen intelligentie ondersteunt. De context als naslag en verdieping voor de mens.

Van context naar context + data 

Binnen CROW stimuleer ik de beweging van context naar context + data. Op die manier hoop ik bij te dragen aan het beperken van de informatieovervloed. Om meer impact te maken neem ik een voorbeeld aan de mug. Ik ga hier ongewild en ongevraagd aandacht voor claimen. Een klein aantal mensen krijgt daar eerst muggenbulten van, maar in een later stadium krijgen heel veel mensen daar een betere nachtrust door.