Vraag
Harry de Louw 2 maanden geleden

Herziening proef 66 verdichtingsgraad van asfalt

In de huidige RAW worden de resultaten van de verdichtingsgraad van een monster berekend uit proefstukdichtheid en streefdichtheid. Daarop komt nu in ieder geval vwb de verdichtingsgraad een correctiefactor op binnen proef 66. Voor de holle ruimte zou dat o.i. eveneens moeten gelden, immers ook de holle ruimte wordt berekend uit dichtheid mengsel en deze zelfde proefstukdichtheid. Het geconstateerde probleem waaruit de correctiefactor vwb de verdichtingsgraad is  vastgesteld is identiek aan de problematiek vwb de bepaling van het holle ruimte percentage van hetzelfde proefstuk. Resultaten van verdichtingsgraad en holle ruimte hebben vrijwel altijd een verband met elkaar. Is de verdichtingsgraad te laag, dan is het holle ruimtepercentage te hoog ( en omgekeerd)..

Op dit moment kan het nu dus zo zijn dat een resultaat verdichtingsgraad met de van toepassing zijnde correctiefactor binnen de toleranties valt, echter dat van hetzelfde monster de holle ruimte in het kortingsgebied of afkeurgebied komt te vallen. In dat geval is het geconstateerde probleem van onterechte afkeur alsnog aanwezig...

In plaats van een correctiefactor op enkel de eis voor verdichtingsgraad zou een correctie in streefdichtheid danwel proefstukdichtheid praktischer zijn. In dat geval kan een correctiefactor op beide eigenschappen (holle ruimte én verdichtingsgraad) van toepassing worden ?  

Lees meer over: Proef 66
1 antwoord
Profielfoto van Tom de Water Tom de Water
1 week geleden

Beste Harry,

In grote lijnen klopt het dat de verdichtingsgraad en holle ruimte een relatie met elkaar hebben. Het verschil hierbij is echter dat er bij de holle ruimte naast dichtheid proefstuk altijd dichtheid mengsel bepaald dient te worden en dat er bij verdichtingsgraad altijd wordt uitgegaan van een vast gegeven, de streefdichtheid.

Met de wijziging die is doorgevoerd is in de communicatie dan ook aangegeven dat de correctiefactor een pleister is maar dat het probleem waar we in de praktijk tegenaanlopen hiermee niet is opgelost.

Dat er nog geen oplossing is voor het probleem is bekend bij de werkgroep asfaltverhardingen. Het probleem oplossen is echter een enorme uitdaging. Er zal namelijk een verandering nodig zijn waar zeer waarschijnlijk een groot onderzoek benodigd is. Hoe een betreffend onderzoek invulling moet gaan krijgen is helaas mede door gebrek aan capaciteit en financiën nog niet bekend.

Met vriendelijke groet,

Tom de Water 
CROW