Nieuwsbericht

Is het asfalt van Circuit Zandvoort er klaar voor?

Profielfoto van Barbara Hasselaar
2 september 2021 | 1 minuut lezen

Eigenlijk was het Circuit Zandvoort er vorig jaar al klaar voor. Maar we zijn nog een jaartje langer in spanning gehouden. Ten minste de Formule 1 fans onder ons. Of wellicht ook de asfaltdeskundige, de civiele techneuten als wel de aannemer en de beheerder van het circuit. 

Want er is hard gewerkt om het circuit gebruiksklaar te maken zodat de bolides kunnen racen over een mooie plak asfalt. En de beste tijden kunnen neerzetten.

Wat is er dan allemaal gebeurd op en rondom het Circuit Zandvoort?
Delen van het circuit zijn vervangen en verbreed, er zijn prefab voetgangerstunnels geplaatst, een gloednieuw paddockterrein gebouwd, het pitgebouw is uitgebreid en er is een nieuw medisch centrum gerealiseerd.

Een van de meest opvallende verandering is de komst van de kombocht voor start-finish. De Arie Luyendyk-bocht. Deze beschikt nu over een hellingshoek van 32 procent ofwel 18 graden. Een extra uitdaging voor de Formule 1-coureur. Om dit te bewerkstelligen, is aangepast bouwmaterieel gebruikt.
Daarnaast is er meer dan 50% van de deklaag van het circuit vernieuwd. Er is zo veel mogelijk gewerkt met gerecycled asfalt en bovendien met een gesloten grondbalans voor herbruikbare materialen op het circuit, zoals zand, puin en grond.

Om de massale belangstelling voor het event en de te verwachten publieksstromen in veilige banen te leiden, zijn er, naast de asfalteringswerkzaamheden, twee nieuwe prefab voetgangerstunnels aangelegd. De prefab tunnels hebben ieder een lengte van 40 meter.

Al met al is er alles aangedaan om het Circuit Zandvoort voor de komst van de Formule 1 piekfijn in orde te hebben, voor zowel de coureurs als de bezoekers.

Laten we nu hopen dat we zondag kunnen juichen voor Max Verstappen, dat hij mag winnen op de mooie Nederlandse asfaltbaan van Circuit Zandvoort.